Verkligheten

Somsagt var Luring lite svullen i fram igår..

Sånna här tillfällen är jag GLAD att jag skaffade häst nu och inte för ett-två-tre år sen när jag också verkligen ville ha en. Tack mamma och pappa för att ni inte lät mig!

Har sett och läst om flera fall när barn och ungdomar har fått häst när de inte är redo, och då har det inte gått bra när hästen tex. är halt, sjuk etc.

Hade jag skaffat häst förra året hade inte jag kunnat det jag kan nu. 
Jag lär mig mer och mer varje dag, men det är även tack vare alla kunskaper jag redan har. 
Jag har lärt mig att allt inte händer på en gång, att det inte kan gå bra varje dag och att det inte bara är glitter och glamour.

Många oerfarna som skaffar häst utan att ha en stöttande vuxen förebild som kan ta ansvar över hästen misslyckas. TYVÄRR!

Visionen när man tänker skaffa häst är: Åk till stallet, vädret är härligt! Sommardagarna är varma och soliga, vinterdagarna är fulla av vit härlig snö som glittrar i solen. Hästen står praktiskt taget kliniskt ren i hagen och gnäggar glatt när du kommer gående. Du tar in hästen, borstar, kratsar hovarna, sadlar, tränsar och sen rider iväg! I ridbanan/ridhuset går hästen i perfekt form i alla gångarter och ute i skogen är den glad och pigg. Kommer hem från ridturen strålande glad, fixar iordning hästen efteråt, pussar den hejdå och åker hem. Allt gick smidigt och härligt.

Verkligheten: Man måste ibland(för mig varje dag) ta sig själv till stallet, i ur och skur. Hästen måste bli omhändertagen varje dag, oavsett. 
Du kan ha 40 graders feber men även om du inte har någon som kan ta hand om hästen måste du ändå dit. Det kan vara spöregn, slask, is etc. 
Man måste göra maten, väga upp höt, mocka, fixa vatten i boxen och i hagen. Det är mycket mer än man tror. Hästen kan vara skadad, sjuk, plaskblöt. Sen så måste man tänka på vaccinationer, maskprov, tandraspningar. Listan fortsätter!
Hästen kan vara på dåligt humör, eller så kanske den är trött. Den kan springa runt på banan utan att vilja alls, bara gå runt med huvudet uppe i taket. Utomhus kanske hästen blir rädd, skenar, går omkull, bockar av dig och springer iväg.




Slutsats: Allt är INTE guld och gröna skogar när man har egen häst! Hästen ska tas omhand oavsett vad, man kan aldrig ta "ledigt" från en egen häst.




Det kan inte alltid vara såhär, men dessa ögonblick är varda all smärta!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback